17/02/2012 Vlarema
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
Artikel 4.3.3
§ 1
[De opmaak van een sloopopvolgingsplan volgens de standaardprocedure en de toepassing van het traceerbaarheidssysteem, vermeld in artikel 4.3.5, is verplicht bij:]
- 1°
- sloop-, renovatie- of ontmantelingswerken bij gebouwen waarvoor een omgevingsvergunning vereist is en waarvan het totale bouwvolume groter is dan 1000 m3 voor alle niet-residentiėle gebouwen waarop de vergunning betrekking heeft, of groter dan 5000 m3 voor alle in hoofdzaak residentiėle gebouwen, met uitzondering van eengezinswoningen, waarop de vergunning betrekking heeft;
- 2°
- [sloop-, renovatie- of ontmantelingswerken in het kader van infrastructuurwerken waarvoor een omgevingsvergunning vereist is en waarvan het volume groter is dan 250 m3 en onderhoudswerken aan infrastructuur waarvoor een omgevingsvergunning vereist is en waarvan het volume groter is dan 250 m3.]
Het sloopopvolgingsplan wordt opgesteld [door een deskundige zoals vermeld in [paragraaf 5], vierde lid,] in opdracht van de aanvrager van de omgevingsvergunning.
§ 2
Het sloopopvolgingsplan omvat de identificatie van de werf met daaraan gekoppeld een overzicht van alle afvalstoffen die zullen vrijkomen.
Per afvalstof worden de volgende gegevens opgenomen:
- 1°
- de benaming;
- 2°
- de bijbehorende EURAL-code, vermeld in bijlage 2.1;
- 3°
- de vermoedelijke hoeveelheid, uitgedrukt in hoeveelheid of gewicht;
- 4°
- de plaats in het gebouw of infrastructuurwerk waar de afvalstof voorkomt, alsook de verschijningsvorm ervan;
- 5°
- de wijze waarop de afvalstof overeenkomstig artikel 4.3.2 tijdens de sloop-, renovatie, onderhouds- en ontmantelingswerken selectief zal worden ingezameld, opgeslagen en afgevoerd.
Het sloopopvolgingsplan wordt opgesteld op basis van een standaardprocedure die wordt vastgesteld door de minister, op voorstel van de OVAM.
[De standaardprocedure bepaalt minstens:
- 1°
- [...];
- 2°
- de wijze van opmaak van een sloopopvolgingsplan door een deskundige;
- 3°
- de wijze van opmaak van het controleverslag door een deskundige.
]
[De opdrachtgever voor de opmaak van het sloopopvolgingsplan bezorgt aan de sloopdeskundige de nodige informatie over het gebouw of infrastructuurwerk, geeft de sloopdeskundige toegang tot het gebouw of infrastructuurwerk en verleent de sloopdeskundige zijn medewerking zodat die het sloopopvolgingsplan kan opmaken conform de standaardprocedure.]
§ 3 [
Het sloopopvolgingsplan maakt deel uit van het vergunningsaanvraagdossier. Het conform verklaarde sloopopvolgingsplan maakt deel uit van de aanbestedingsdocumenten, de prijsvraag en de contractuele documenten.
[Het conform verklaarde sloopopvolgingsplan maakt deel uit van de aanbestedingsdocumenten, de prijsvraag en de contractuele documenten. In de aanbestedingsdocumenten, de prijsvraag en de contractuele documenten wordt opgenomen dat er om een verwerkingstoelating en het sloopattest te verkrijgen, gewerkt moet worden volgens de voorwaarden, vermeld in de conformiteitsverklaring door de sloopbeheerorganisatie van het sloopopvolgingsplan.]
]
[§ 3/1
De sloopbeheerorganisatie attesteert de gescheiden en correcte afvoer van het gemengd bouw- en sloopafval en van de selectief gescheiden fracties bouw- en sloopafval die vrijkomen bij sloop-, renovatie- of ontmantelingswerken aan de hand van de identificatieformulieren en afgiftebewijzen, vermeld in paragraaf 4.
De minister kan de attestering, zoals vermeld in het eerste lid, verder uitwerken in een standaardprocedure tracering.
]
§ 4 [
De uitvoerder van sloop-, ontmantelings- en renovatiewerken bezorgt voor de oplevering van de sloop- of ontmantelingswerken aan de sloopbeheersorganisatie kopieėn van de afgiftebewijzen van:
- 1°
- de afgevoerde gevaarlijke afvalstoffen en asbestverdachte materialen;
- 2°
- de potentieel verontreinigde sloopmaterialen, waarvan de verontreinigingskarakteristieken in het sloopopvolgingsplan niet zijn bepaald en welke achteraf niet kunnen uitgesorteerd worden bij een verwerker, waarna zij voldoen aan de acceptatiecriteria van de vergunde verwerker;
- 3°
- de puinfractie die door de puinbreker niet als puin met laagmilieurisicoprofiel is aanvaard.
De afgiftebewijzen en transportdocumenten van de overige afgevoerde afvalstoffen moeten op verzoek van de sloopbeheerorganisatie aan haar ter beschikking te worden gesteld.
Voor de oplevering van de sloop- of ontmantelingswerken bezorgt de uitvoerder van bouw-, infrastructuur-, sloop-, ontmantelings- en renovatiewerken een sloopattest als vermeld in artikel 4.3.5, § 3, aan de houder van de omgevingsvergunning.
]
[§ 5
De sloopdeskundige voert de taken uit, vermeld in de standaardprocedure, vermeld in paragraaf 2.
De sloopdeskundige gebouwen kan de taken uitvoeren die zijn opgenomen in de uitgebreide procedure gebouwen en de verkorte procedure gebouwen, zoals bepaald in de standaardprocedure en de procedure infrastructuurwerken, en beschikt minstens over een persoonscertificaat asbestdeskundige inventarisatie als vermeld in artikel 5.4.10.
De sloopdeskundige infrastructuur kan de taken uitvoeren, vermeld in de procedure infrastructuurwerken, en beschikt minstens over een erkenning als bodemsaneringsdeskundige type I als vermeld in artikel 25/1 van het VLAREL, of over een persoonscertificaat asbestdeskundige inventarisatie als vermeld in artikel 5.4.10 van dit besluit.
De minister kan bijkomende voorwaarden vastleggen waaraan de sloopdeskundige moet voldoen die betrokken is bij de opmaak van een sloopopvolgingsplan en een controleverslag als vermeld in paragraaf 2, en bij de toepassing van het traceerbaarheidssysteem, vermeld in artikel 4.3.5.
]
Wetshistoriek
Art. vervangen bij art. 22 B.Vl.Reg. 22 december 2017 (BS 23 februari 2018), van toepassing voor alle bouwwerken en infrastructuurwerken waarvoor een aanvraag voor een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen wordt aangevraagd vanaf 5 juni 2018 (art. 70).
§ 1, lid 1:
- –
- inleidende bepaling gewijzigd bij art. 49, 1° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), in werking op 1 juli 2022 voor alle nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning. Voor reeds aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunningen zijn de wijzigingsbepalingen niet van toepassing gedurende de duurtijd van de aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunning (art. 82, lid 1);
- –
- 2° vervangen bij art. 39 B.Vl.Reg. 22 maart 2019 (BS 7 juni 2019).
§ 1, lid 2 gewijzigd bij art. 49, 2° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), in werking op 1 juli 2022 voor alle nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning. Voor reeds aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunningen zijn de wijzigingsbepalingen niet van toepassing gedurende de duurtijd van de aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunning (art. 82, lid 1), en gewijzigd bij art. 7, 1° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
§ 2, lid 4, ingevoegd bij art. 49, 3° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), in werking op 1 juli 2022 voor alle nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning.
§ 2, lid 4, 1° opgeheven bij art. 7, 2° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
§ 2, lid 5 ingevoegd bij art. 47, 2° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
§ 3 vervangen bij art. 49, 4° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), in werking op 1 juli 2022 voor alle nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning. Voor reeds aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunningen zijn de wijzigingsbepalingen niet van toepassing gedurende de duurtijd van de aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunning (art. 82, lid 1).
§ 3, lid 2 vervangen bij art. 47, 3° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
§ 3/1 ingevoegd bij art. 49, 5° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), in werking op 1 juli 2022 voor alle nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning. Voor reeds aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunningen zijn de wijzigingsbepalingen niet van toepassing gedurende de duurtijd van de aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunning (art. 82, lid 1).
§ 4 vervangen bij art. 47, 4° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
§ 5 ingevoegd bij art. 7, 3° B.Vl.Reg. 7 juni 2024 (BS 8 augustus 2024), met ingang van 1 juli 2024 (art. 35).
Voorgeschiedenis
§§ 1 en 4 gewijzigd bij art. 723 B.Vl.Reg. 27 november 2015 (BS 23 februari 2016 (ed. 1)), met ingang van 23 februari 2017 (art. 798).
§ 2, lid 4 ingevoegd bij art. 49, 3° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), in werking op 1 juli 2022 voor alle nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning. Voor reeds aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunningen zijn de wijzigingsbepalingen niet van toepassing gedurende de duurtijd van de aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunning (art. 82, lid 1). Lid 4, 1° treedt in werking in werking 7 maanden na de publicatie van zowel het ministerieel besluit houdende certificatieregelement asbest, het inspectieprotocol asbestinventarisatie als het ministerieel besluit houdende retributies inzake asbestinventarisatie en ten vroegste op 1 maart 2022, voor alle onderhandse aktes of overeenkomsten tot overdracht van een toegankelijke constructie met risicobouwjaar die gesloten zijn vanaf die datum (art. 82, lid 2).
§ 2, lid 4, 1° vervangen bij art. 47, 1° B.Vl.Reg. 22 december 2023 (BS 29 maart 2024).
§ 4 vervangen bij art. 49, 6° B.Vl.Reg. 2 juli 2021 (BS 17 augustus 2021 (ed. 1)), in werking op 1 juli 2022 voor alle nieuwe aanvragen voor een omgevingsvergunning. Voor reeds aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunningen zijn de wijzigingsbepalingen niet van toepassing gedurende de duurtijd van de aangevraagde en uitgereikte omgevingsvergunning (art. 82, lid 1).